پایش لحظه ای ، پایش آنلاین محیط زیست

ارائه راه حل



با توجه به اين امر که هزينه هاي گزاف براي نصب و راه اندازي ديتا لاگرها و هزينه هايي گزافتر براي نگهداري آنها، استفاده از ديتا لاگرها را براي پروژه ملي پايش آنلاين آلاينده هاي زيست محيطي مردود ميسازد. بنابراين براي ايجاد بستر کاملا آنلاين بايد به گونه اي انديشيد که هر گونه خطايي در سيستم مديريت شود و حتي در زمان قطع ارتباط با اينترنت بحرانهاي احتمالي کاملا مديريت شده و به مسئول يا مسئولين مربوطه اطلاع رساني گردد. اين امر ( مديريت بحرانها ) حتي در زماني که يک بحران خراب شدن يک ديتا لاگر اتفاق ميافتد نيز بايد به نوعي مطلوب در سيستم پياده سازي گردد.

راه حل پيشنهادي براي حل مشکل فني که هم اکنون نيز در چند مرکز بصورت پايلوت نصب و راه اندازي گرديده بشرح ذيل ميباشد

استفاده از معماري دوهسته اي بجاي معماري تک هسته اي
با توجه به معايب سيستمهاي تک هسته اي مانند ديتا لاگر ها که در آنها ارتباط با سنسورها و دريافت اطلاعات از آنها و تبديل به گزارشات آماري و نموداري همه و همه در يک سيستم اتفاق مي افتاد ميبايست که سيستم را به دوقسمت تقسيم کنيم

* هسته Data Collector
وظيفه اصلي اين هسته ارتباط با سنسورها ، صحه گذاري بر روي اطلاعات دريافتي از سنسورها از طريق مادول اسکوپ، پردازش سيگنالهاي دريافتي 20..4 ميلي آمپر از سنسورها و تبديل آنها به اطلاعات معتبر با استفاده از نمودار کاليبراسيون سنسورها ، مديريت بحرانهاي احتمالي حتي قطع شدن سرويس اينترنت در محل نصب Data Collector ميباشد. اين هسته در محل سايت مورد پايش نصب شده و نيازي به Static IP ندارد.

* هسته گزارشگر Data Reporter
اين هسته به جهت ماهيت عملکردي، بر روي يک وب سرور و بر روي اينترنت نصب ميشود و با دريافت اطلاعات از Data Collector هاي نصب شده در سطح کشور / دنيا براحتي ميتواند اطلاعات دريافتي را تبديل به انواع گزارشات مبتني بر وب نمايد و آنها را براي مسئولين مربوطه به نمايش بگذارد. ذيلا به بررسي مزايا و معايب هر دوروش تک هسته اي ( ديتا لاگر ) و دو هسته اي ( نرم افزار رايپا ) ميپردازيم

رديف

مواردي که در بحث فوق به آنها پرداختيم

سيستم نرم افزاري (دوهسته اي )

سيستمهاي سخت افزاري / نرم افزاري تک هسته اي

( انواع ديتا لاگر ها )

1

استفاده از IP ثابت

عدم نياز به IP استاتيک -استفاده از IP استاتيک متعلق به رنج IP يک سازمان بر روي سيستمهاي گزارش آنلاين به شدت امنيت شبکه ي آن سازمان را به مخاطره انداخته و تحت الشعاع قرار ميدهد . اولين اقدام هکرها براي ورود به سيستمهاي اطلاعاتي يک سازمان بدست آوردن يک IP از آن سازمان مي باشد . طبق بخشنامه هاي موجود و مصوبه هاي سازمانهاي مختلف خصوصا صنايع پتروشيمي ، اتمي ، نيروگاهها و ... هر گونه اقدامي که باعث در دسترس قرار گرفتن منابع امنيتي سازمانها به بيرون از سازمان باشد اکيدا ممنوع بوده و مجاز به اين گونه اقدامها نمي باشند .

وابستگي کامل به IP استاتيک

در دسترس قرار گرفتن منابع امنيتي سازمان براي نفوذگران و هکرهاي اينترنتي داخل و خارج از کشور و ايجاد اختلال و يا سوء استفاده از منابع اطلاعاتي و يا کنترلي سازمانها

2

وابستگي به سخت افزار

عدم استفاده از سخت افزار خاص

سيتمهاي نرم افزاري هيچگونه وابستگي به سخت افزاري خاص ندارند . بانصب شدن بر روي يک دستگاه رايانه سهل الوصول کار خود را انجام ميدهند و هر گونه اشکالي که در سيستم عامل و يا خود نرم افزار بوجود آيد با نصب مجدد امکان استفاده مجدد فراهم مي گردد . که اين امر باعث کاهش هزينه هاي پشتيباني و تعميرات و نگهداري مي گردد .

استفاده مستقيم از دستگاه سخت افزاري خاص (data logger)

استفاده از سخت افزارهاي خاص باعث مي شود که ذاتا سيستم به همان سخت افزار وابسته شود و تا زماني مي توان از آن سخت افزار استفاده کرد که توليد کننده آن را عرضه نمايد و پس از آن مشکلات جايگزيني نسخ جديد با قديمي ها مستلزم صرف هزينه اي گزاف خواهد شد .

نکته ديگر آنکه اگر سخت افزار آسيب ببيند بايد يک سخت افزار ديگر جايگزين آن شود که هزينه آن با هزينه راه اندازي اوليه برابر خواهد بود .

از طرفي استفاده از انواع ديتا لاگر ها به دليل ماهيت سخت افزاري آنها و معضلات موجود در فصول مختلف ، نوسانات برق ، نويز پذيري باعث بروز خطا در ارسال داده ها مي گردد . و اين امر باعث گرديده استفاده از ديتا لاگرها منسوخ گردد .

3

وابستگي به پهناي باند اينترنتي

عدم وابستگي به ميزان پهناي باند

در سيستم نرم افزاري به جهت معماري استفاده شده در ساخت نرم افزار سرعت نمايش گزارشهاي تحت وب هيچ وابستگي به پهناي باند موجود در نقطه پايش ندارد . به عنوان مثال سرعت نمايش گزارشهاي تحت وب در دو نقطه مختلف مجهز به پهناي باندهاي 64Kbps و 10Mbps با هم برابر هستند . آنچه مهم است برقراري ارتباط با اينترنت بصورت پايدار با حداقل پهناي باند مي باشد

وابستگي کامل به ميزان پهناي باند

ميزان پهناي باند استفاده شده براي ديتا لاگر با سرعت نمايش گزارشهاي آن رابطه مستقيمي دارد . هرچه پهناي باند بيشتر باشد سرعت نمايش گزارشها بيشتر خواهد شد . اما اگر پهناي باند از حدي کمتر شود باعث بروز خطاي time out گرديده نتيجتا نمايش پيغام خطاي This webpage is NOt available خواهد گرديد

4

وابستگي به Cache سخت افزاري

عدم نياز به Hard Cache

در زمان قطع ارتباط با اينترنت سيستم نرم افزاري اطلاعات جمع آوري شده از سنسورها را بر روي هارد ديسک خود ذخيره مي کند که با استفاده از يک هارد ديسک با فضاي خالي حداکثر 10G اطلاعات براي مدت بالاي 2700 سال قابل ذخيره شدن است . (براي يک سيستم با 20 کانال ورودي)

وابسته به Hard cache

معمولا حافظه هاي داخلي ديتا لاگرها بسيار محدود بوده و اگر تخليه نشود حداکثر تا چند روز قابليت ذخيره سازي اطلاعات را دارند و پس از آن با ورود اطلاعات جديد اطلاعات قديمي تر Over write مي شود .

5

امکان گزارش گيري متنوع طبق سليقه کارفرما

داراي انواع گزارشهاي متنوع

علاوه بر داشتن انواع گزارشهاي مفيد براي کارفرما به جهت ماهيت نرم افزاري بودن قابل سفارشي سازي بوده و گزارشهاي جديد طبق نظر کارفرما در آن پياده سازي مي شود .

فقط داراي گزارشهايي خاص

وجود گزارشهاي ثابت و غير قابل تغيير از خصيصه هاي ديتا لاگر ها بوده که باعث شده مورد استقبال قرار گرفته نشود

6

بزرگنمايي در گزارشات

داراي امکان بزرگنمايي

سيستم نرم افزاري قابليت بزرگنمايي هر قسمتي از چارت نشان داده شده را به راحتي ميسر مي کند اين امر باعث مي شود در گزارشهايي که تعداد نقاط آنها زياد است کاربر به راحتي با اعمال بزرگنمايي در قسمت خاصي از گزارش، با دقت بسيار بالا اعداد موجود روي چارت را قرائت نمايد .

فاقد بزرگنمايي


پایش لحظه ای، پایش آنلاین محیط زیست , مجری طرح پایش آنلاین محیط زیست , پایش آنلاین آلاینده ها , گاز , غبار , پایش , پایش آنلاین , آلاینده های محیط زیست , مجری طرح پایش لحظه ای محیط زیست , رایان پایش صنعت , مجری طرح پایش لحظه اي محیط زیست , مجری طرح پایش آنلاین محیط زیست , پایش آنلاین آلاینده ها , گاز , غبار , پایش , پایش آنلاین , آلاینده های محیط زیست , رایان پایش صنعت , هوا , آب , پسماند , پاب , بازیافت , بازیافت پسماند , آلودگی هوا , نمایش آلودگی هوا , آلودگی آب , نمایش آلودگی آب , آلودگی , نمایشگر آلودگی ,نمایش گر آلاینده , کنترل آلودگی , نمایش آلودگی محیط زیست , نرم افزار پایش لحظه ای,نرم افزار پایش , نرم افزار پایش آنلاین،مجری پایش لحظه ای نرم افزار نمایش آلاینده ها،راه اندازی و تولید پکیج تصفیه خانه هوشمند صنعتی و بهداشتی
عضو رسمی پارک فناوری پردیس
دوستدار محیط زیست
همایش بزرگان محیط زیست
گواهینامه ایزو 9001-2008
تهرانپارس بزرگراه رسالت شرق خیابان رشید جنوبی پلاک 133 ساختمان ونوس طبقه چهارم واحد 15
تلفن : 02177956451
تلفن همراه : 09122306802
فکس: 02177945589
تبلیغات
ثبت نام
  • بازديدکنندگان امروز:90
  • بازديدکنندگان هفته:911
  • بازديدکنندگان ماه:4078
  • کل بازديدکنندگان:648241