پایش لحظه ای ، پایش آنلاین محیط زیست

نامش رودخانه «حفاظت شده» است!


با تشکر از دکتر شینا انصاری

نامش رودخانه حفاظت شده است. در سال 1346 بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید«رودخانه کرج» و تمامی رودخانه ها و چشمه هایی که به آن می ریزند از سرچشمه تا سد حفاظت شده اعلام شد. بسیار پیشتر از این و بر اساس اسناد تاریخی، امیرکبیر مجموع آب قابل بهره برداری از این رودخانه را به 84 سهم تقسیم نمود که فقط 9 سهم آن مربوط به تهران بود.

رودخانه حفاظت شده کرج به عنوان یکی از پرآب ترین رودخانه های دامنه جنوبی البرز دارای حوزه آبريزی به وسعت حدود 843 کيلومتر مربع است و 13 زيرحوزه دارد. حوزه‌ آبریز این رودخانه به دلیل آنکه 64 درصد از وسعتش جزو مناطق حفاظت شده محسوب می شود، یکی از زیستگاه های بسیار ارزشمند طبیعی کشورمان است. این رودخانه به لحاظ ساختار بستر و مشخصه های هیدرولوژیکی و برخورداری از پتانسیل های بالقوه زیستی (نظیر قدرت خودپالایی چشمگیر و اکسیژن سرشار) توانسته به لحاظ بوم شناختی اکوسیستمی در خور زیست انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و آبزیانی که در نوع خود کم نظیر هستند، باشد. هرچند گذشت زمان، سرازیر شدن جمعیت به شهر تهران و اهمیت یافتن موضوع تامین آب برای پایتخت به موازات مهاجرپذیری شهر کرج و شکل گیری«کلانشهر کرج» موجب ایجاد چالش های جدی در جهت حفاظت و مراقبت از این رودخانه شده است؛ اما آنچه در حال حاضر بقای این رودخانه حفاظت شده را بیش از هرچیز تهدید می کند و چونان کابوسی بر ادامه حیات این رودخانه سایه افکنده است، راه اندازی تونل انتقال آب کرج- تهران بدون پیش بینی حق آبه زیست محیطی متناسب برای این رودخانه است.

احداث تونل انتقال آب کرج- تهران با این رویکرد از سوی وزارت نیرو در سال 1388 اجرا شده است که آب رودخانه کرج به دلیل آلوده شدن به فاضلاب روستاهای منطقه و سایر منابع آلاینده حوزه آبریز آلوده شده و بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی و هدررفت این آب، انتقال تونلی آن است. این درحالی است که اگرچه برای حفظ کیفیت آب رودخانه و حفاظت از حریم و بستر آن کاستی های اساسی وجود دارد و بازنگری در قوانین کنونی و تدوین قانونی جامع و همه جانبه نگر در این خصوص ضرورت دارد، اما هنوز هم می توان با توسل به قوانین موجود از جمله قانون مجازات اسلامی، قانون توزیع عادلانه آب، قانون مدیریت پسماندها، قانون حفاظت و بهسازی، آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، و همچنین مصوبات شورایعالی امنیت ملی و شورایعالی محیط زیست از تهدیدها، آلودگی ها و تخریب های زیست محیطی جلوگیری نمود و رودخانه زیبای کرج و حوزه سرسبز و بی مانندش را برای نسل های آینده زنده و پاک نگاه داشت.
تامین آب برای جمعیت رو به رشد پایتخت و حفاظت کیفی آب شرب تخصیص یافته از رودخانه کرج البته موضوعی است حائز اهمیت، اما در نظر گرفتن این مهم به بهای از دست رفتن شرایط طبیعی و حیاتی زیستمندان رودخانه حفاظت شده کرج عملاٌ موجب می شود که این رودخانه مهم قابلیت حفاظتی خود را از دست دهد، کاهش حجم آب رودخانه و افزایش غلظت آلاینده ها موجب مرگ و میر جانوران آبزی شده و تغییر غیرقابل اجتناب و حتمی شرایط زیستگاهی ادامه مسیر رودخانه حفاظت شده کرج (پس از سد امیر کبیر) بعد از راه اندازی تونل بدون تامین حداقل نیاز آبی زیست محیطی رودخانه بسیار بغرنج و نگران کننده به نظر می‌رسد.

بهره برداری قریب الوقوع تونل انتقال آب کرج- تهران در صورت عدم توجه به تامین حق آبه زیست محیطی و بسنده کردن صرف به آب‌های فصلی حوزه های پایین دست سد و سرریزهای احتمالی، ارمغانی جز خشکی های متواتر رودخانه، نابودی تنوع زیستی اکوسیستم های تحت حفاظت، خشک شدن 25 کیلومتر از طول رودخانه حفاظت شده و پرتلاطم کرج و نهایتاٌ افت سفره های زیرزمینی دشت کرج و شهریار و تشدید پدیده ریزگردها در منطقه نخواهد داشت. تهدیدی بسیار جدی که اگر ساده انگارانه از کنار آن بگذریم تبعات ناگوار و غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت و پایتخت و استان البرز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
پایش لحظه ای، پایش آنلاین محیط زیست , مجری طرح پایش آنلاین محیط زیست , پایش آنلاین آلاینده ها , گاز , غبار , پایش , پایش آنلاین , آلاینده های محیط زیست , مجری طرح پایش لحظه ای محیط زیست , رایان پایش صنعت , مجری طرح پایش لحظه اي محیط زیست , مجری طرح پایش آنلاین محیط زیست , پایش آنلاین آلاینده ها , گاز , غبار , پایش , پایش آنلاین , آلاینده های محیط زیست , رایان پایش صنعت , هوا , آب , پسماند , پاب , بازیافت , بازیافت پسماند , آلودگی هوا , نمایش آلودگی هوا , آلودگی آب , نمایش آلودگی آب , آلودگی , نمایشگر آلودگی ,نمایش گر آلاینده , کنترل آلودگی , نمایش آلودگی محیط زیست , نرم افزار پایش لحظه ای,نرم افزار پایش , نرم افزار پایش آنلاین،مجری پایش لحظه ای نرم افزار نمایش آلاینده ها،راه اندازی و تولید پکیج تصفیه خانه هوشمند صنعتی و بهداشتی
عضو رسمی پارک فناوری پردیس
دوستدار محیط زیست
همایش بزرگان محیط زیست
گواهینامه ایزو 9001-2008
تهرانپارس بزرگراه رسالت شرق خیابان رشید جنوبی پلاک 133 ساختمان ونوس طبقه چهارم واحد 15
تلفن : 02177956451
تلفن همراه : 09122306802
فکس: 02177945589
تبلیغات
ثبت نام
  • بازديدکنندگان امروز:16
  • بازديدکنندگان هفته:497
  • بازديدکنندگان ماه:497
  • کل بازديدکنندگان:649031